utorok 3. februára 2015

Swarup Vikas - Miliardár

Vydal: Ikar, 2007
Väzba pevná s prebalom
Počet strán: 288
Jazyk: slovenský

Anotácia:
Kto chce byť miliardárom? To tu ešte nebolo. Indickí diváci spozornejú, keď súkromná firma vyhlási vedomostnú súťaž o celú miliardu rupií. Ešte väčšia senzácia však nastane, keď sa víťazom nového populárneho programu stane obyčajný čašník - chlapec z ulice, sirota a najdúch, ktorý toho v živote preskákal veľmi veľa, ale nikdy nezískal poriadne vzdelanie. Nikto nechápe, ako sa to mohlo stať. Je jeho víťazstvo podvodom storočia? A ak nie, ako to, že poznal odpovede na všetky otázky? O prípad sa zaujíma polícia aj výhercova mladá právnička. Tá jediná tuší, že riešenie záhady sa skrýva v jeho spletitom životnom príbehu...

A ako to vidím ja?
Úprimne sa priznám, že mám rada knihy, podľa ktorých natočia film (a milujem to aj z opačnej strany, ak podľa filmu napíšu knihu). Veľmi rada potom porovnávam, čo vo filme nebolo, čo museli vyškrtnúť, čo som si predstavovala úplne inak - a asi tušíte prečo môj manžel so mnou nerád chodí do kina :-)

V tomto prípade som však najprv videla film a až potom prišla na to, že existuje aj nejaká kniha, ktorá bola preň predlohou. Musím povedať = napísať, že ani jedno neublížilo druhému, pretože porovnávať knihu s filmom, by bolo ako porovnávať hrušky s jablkami. Áno, až tak sa tieto dve veci líšia. Ale poďme ku knihe.
Predstavte si, že vyhráte 1 miliardu rupií (to je to desať-miestne číslo, ktoré vie málokto pomenovať - 1000000000). Neviem aký je prepočet na našu menu, ale už len ten počet núl je fakt krásny. Výherca Rám Muhammad Thomas predpokladá že bude mať krásny život, plný peňazí a drahých vecí a nie že mu odmietnu peniaze dať, prípadne na neho pošlú políciu. Tá má dokázať, že Rám v kvíze podvádzal a teda miliardu vyhral nečestne. Pri rozprávaní jeho životného príbehu sa dozvedáme čo všetko prežil, aké nadobudol skúsenosti, koho spoznal, kto mu pomohol, od koho utiekol, ku komu utiekol, kde všade bol, čo všetko videl, aké zamestnania prestriedal...

Film som videla v čase, keď sa ma dotýkali vlastné starosti s prácou a štúdiom, takže som si ho prezrela a usúdila: fajn. Knihu som však už čítala ako matka malého dieťaťa a niektoré časti teda neviem prekusnúť. Ako môže matka vyhodiť vlastné 6-ročné dieťa z domu? Ako môže rodina rozhodnúť, že jedna dcéra sa vydá a druhá bude robiť štetku? Ako môžu mrzačiť, zdierať, a trápiť malé deti? Prečo sú deti vystavené hladu, strachu, chorobám, znásilneniam, incestu?

Chápem, že je to iná kultúra,iná časť zeme, iná mentalita, sú namnožený ako hadi, a viem, že ja ich zachrániť nemôžem, ale úprimne ľutujem tie deti - siroty, ktoré naozaj vyrastajú v takýchto podmienkach. Nepomáhajú im ani úplatní úradníci, policajti a niečo v Indii vybavovať, asi by som si rovno hodila povraz.

Napriek tomu je kniha napísaná svižne, zaujímavo, má spád, sem-tam síce skáče v deji hore dolu (raz Rám vraví o detstve, potom pomaly o dospelosti, potom je príbeh zase z detstva), podľa toho aká je odpoveď na kvízovú otázku, ale dá sa to ustáť. Čo mi najviac robilo problém, boli indické mená. Za prvé sú dlhé, za druhé nezrozumiteľné a za tretie, každý ich má aspoň 3. A pri opise vojny s Pakistanom v 1971 som nepochopila celé štyri strany, stratila som sa pri opise druhého zemepisného miesta a spomínaní tretieho mena :-)

Zaujímavosti:
Krátko po vydaní knihy boli predané práva na filmové spracovanie. Film Slumdog Millionaire získal mnohé prestížne ocenenia.

Cenu Zlatý glóbus získal v týchto kategóriách:
Najlepší film – dráma
Najlepšia filmová réžia
Najlepší filmový scenár
Najlepšia pôvodná hudba

Oscara získal v týchto kategóriách:
Najlepší film: Slumdog Millionaire - Christian Colson
Najlepšia réžia: Danny Boyle (Slumdog Millionaire)
Najlepší adaptovaný scenár: Simon Beaufoy (Slumdog Millionaire)
Najlepšia kamera: Milionár z chatrče (Slumdog Millionaire) - Anthony Dod Mantle
Najlepší zvuk: Milionár z chatrče (Slumdog Millionaire) - Ian Tapp, Richard Pryke a Resul Pookutty
Najlepšia hudba: Milionár z chatrče (Slumdog Millionaire) - A.R. Rahman
Najlepšia pôvodná filmová pieseň: Jai Ho z filmu Milionár z chatrče (Slumdog Millionaire) - A.R. Rahman
Najlepší filmový strih: Milionár z chatrče (Slumdog Millionaire) - Chris Dickens

Originál knihy "Kto chce byť milionárom" od indického veľvyslanca Vikasa Swarupa vyšiel pod názvom "Q and A", bol preložený do 30 jazykov a stal se bestsellerom.
Súťažný program "Who Wants to Be a Millionaire" sa v Indii vysielal od roku 2000. Mal však názov "Kaun Banega Crorepati". Angličtina je síce v Indii úradným jazykom číslo dva, avšak tento program sa vysielal výhradne v jazyku hindi, nie v angličtine, ako je zobrazené v knihe i vo filme.
V dobe natáčania filmu bola hodnota 20 miliónov rupií približne 411 600 dolárov.

Moje hodnotenie:
(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára