nedeľa 5. apríla 2015

Crossová Julie - Búrka 1: Uväznený v čase

Vydal: Fragment, 2013
Väzba brožovaná bez prebalu
Počet strán: 332
Jazyk: slovenský

Anotácia:
Píše sa rok 2009. Jackson Meyer je normálny mladý chalan – študuje, má priateľku…
Má však schopnosť, o ktorej mnohí ľudia iba snívajú. Dokáže cestovať časom do minulosti. Nedokáže meniť ani ovplyvňovať budúcnosť a preto nehrozia žiadne paradoxy, ktoré by ohrozili časopriestor.
Je to pre neho len neškodná zábava. Až do chvíle, keď do Jacksonovho života vtrhnú dvaja neznámi muži a v zápase je jeho priateľka Holly smrteľne zranená. Jackson v zúfalstve skočí o dva roky späť, do roku 2007. Tento skok je však iný ako predchádzajúce. Jackson je v roku 2007 uväznený a nemôže sa vrátiť späť do prítomnosti. Znovu prežije prvé stretnutie s Holly a testuje svoje schopnosti – čoskoro však zistí, že jeho život obklopujú tajomstvá a prenasledujú ho "Nepriatelia času“, ktorí sa nezastavia pred ničím.
Komu môže Jackson veriť? A čo všetko je ochotný obetovať, aby zachránil Holly… a možno aj celý svet?

Dych berúci príbeh americkej spisovateľky Julie Crossovej Búrka je dôkladne premyslený a prepracovaný do najmenších detailov. Čitatelia sa budú môcť presvedčiť, že téma cestovania v čase v spojení s autorkiným rozprávačským talentom ich prekvapí kvalitným príbehom, ktorému nebude chýbať ani potrebná dávka romantiky, nebezpečenstva a tajomna. Autorka stanovila vlastné pravidlá cestovania v čase. V jej príbehu sa vzájomne prepletá niekoľko dejových línií, v ktorých hrá dôležitú úlohu genetika, špionážne služby a záhadná rodinná história.

Búrlivý príbeh v nadčasovej trilógii

Celé veky si ľudia kladú otázku, či je možné cestovať v čase do minulosti alebo do budúcnosti. A ak áno, je možné vyhnúť sa následkom?

A ako to vidím ja?
Jackson skáče do minulosti. Zatiaľ sa vrátil do minulosti len o šesť hodín, ale keďže je to začiatok knihy, môžeme čakať viac. Priznám sa, kniha mi zo začiatku pripomínala Jumpera (filmového, knihu som zatiaľ nestihla prečítať). Chalan, ktorý skáče hore-dolu a ktorého naháňajú dve skupiny ľudí. Ibaže Jackson nedokáže zmeniť nič v minulosti a po návrate sa na neho nikto nepamätá. Až postupom času príde na to, že tieto skoky boli len polovičné, jeho podstata ostala na domovskej základni, kam sa aj stále vracal.

Ibaže tento chlapík má priateľku (nevykráda banky samozrejme) a keď mu ide o život (Holly už nepočítame, keďže momentálne umiera) - skočí. Skočí plnohodnotný skok a ocitne sa o 2 roky späť, v čase, kedy Holly nepoznal. A keďže 19-ročný chalani myslia veľmi romanticky a zaľúbene a za svojou láskou by išli na kraj sveta, snaží sa vrátiť späť a keď to nejde, ale Holly v roku 2007 stále žije, zamestná sa v rovnakej telocvični ako ona. Počuli ste tú iróniu?

Ja viem, že je to kniha pre násťročné, v tomto prípade asi od 15 vyššie, keďže sa tu spomína aj sex a tiež morálne zábrany Jacksona, ktorý nedokáže s Holly v 2007 robiť to, čo s Holly v 2009, keďže vtedy mali 19, boli zodpovední a pre ňu to bolo prvýkrát, kdežto v 2007 má ona 17, teda na to ešte nie je zrelá - a ... vysvetlí mi potom niekto, prečo sa Jackson v celej knihe správa akoby nemal viac ako 15?

Prvá polovica knihy mi pripadala neskutočne natiahnutá - chcem skočiť, nemôžem, idem za Holly, to nie je tá správna Holly, zistím niečo o sebe, neviem ako alebo nemám čo, otec je zlý, otec je dobrý, kto ma prenasleduje, kto sú tí dobrí, dokážem skočiť ďalej, dokážem skočiť späť - pomaly som mala chuť knihu odložiť. V druhej polovici sa to trochu rozbehlo, predstavili sa obe skupiny, aj keď netuším, ktorá je tá dobrá a ktorá je tá zlá (na obe by som našla pár bodov kladných aj negatívnych). Jackson spravil zopár rozhodnutí, niektoré odvážne, iné podľa mňa dosť blbé - ale na druhej strane, ak by neboli, nemala by o čom byť druhá kniha, tak sa ani nerozčuľujem.

Inak v knihe bolo zopár svetlých miest, ktoré dávajú námet na super pokračovanie, len podľa anotácie to vyzerá opäť na motanicu, ktorá sa zase bude točiť okolo Jacksona a Holly. A to ma až tak neláka, aby som si to pokračovanie aj prečítala.

Moje hodnotenie:
(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem, 1/2 hviezdičky pridávam ak sa neviem rozhodnúť medzi dvoma hodnoteniami)
Pre mňa priemer.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára