nedeľa 21. júna 2015

Paulová Fiona - Temné vody 1: Jed

V Benátkach môže krása zabíjať

Vydal: Egmont SK, 2013
Väzba pevná bez prebalu
Počet strán: 360
Jazyk: slovenský

Anotácia:
Tajomstvá môžu byť mocné a smrteľne nebezpečné - ako jed!
Cassandra Caravellová patrí v renesančných Benátkach k spoločenskej elite. Má všetko, čo si len dievča môže želať: elegantné šaty, klenoty, pozvánky na tie najlepšie večierky a pekného bohatého snúbenca. Túži však po niečom inom. Po smrti svojich rodičov sa cíti ako v pasci, sama v meste vybudovanom na morskej lagúne, kde temný labyrint vodných kanálov šepká o úteku. Potom však Cassandra narazí na mŕtve telo ženy s vyrytým krvavým písmenom X a postupne sa dostáva do nebezpečného sveta tajných spoločenstiev, kurtizán a zabijakov. Navyše sa zaľúbi do Falca, chudobného maliara so zvodným úsmevom... a zvykom dostávať sa do problémov.

A ako to vidím ja?
Cassandra, skrátene Cass žije v renesančných Benátkach, pre ktoré sú príznačné gondoly, paláce, krásne šaty, miestna smotánka alias šľachta. Ale taktiež je to doba, v ktorej "vládne" cirkev, kde chudobní ľudia ledva existujú, slúžia, kde sa kradnú mŕtvoly a kde je pitva považovaná za svätokrádež. Ak sa začínajúci doktor alebo umelec chce naučiť niečo o fungovaní tela, musí to robiť naozaj potajomky. A je to doba, v ktorej existujú tajomstvá, rôzne spolky, hriechy sú dobre skrývane, ale aj na očiach.

Príbeh začína na pohrebe Cassinej priateľky Lavinie. Cass v kostole príde nevoľno a tak odíde von, kde do nej vrazí umelec Falco. Samo osebe to nie je nič zvláštne, ani nestojí za reč, ale večer sa stretnú opäť. Cass býva u svojej tety na ostrove, na ktorom sa nachádza aj starý cintorín, ktorý susedí s ich pozemkom a na ktorom je zhodou okolností aj uložené Lavinine telo do hrobky. Cass sa tam večer vyberie poprechádzať sa a utriediť si myšlienky, prípadne si niečo napísať do denníka (pripadá len mne morbídne, chodiť v noci na cintorín a písať si do denníka?). Začuje škripot, poberie sa k Laviniinej hrobke, ktorú nájde otvorenú, bez jej tela, ale zase je tam iné telo mladej ženy, uškrtenej a s vyrezaným X na srdci. Cass od hrôzy ujde a narazí na Falca.

Kniha sa mi čítala ťažko. Nevedela som sa "vžiť" do Cass a do tej jej akože hry na -chyťme vraha-. Išla mi na nervy, ako na jednej strane túžila po slobode, ale strane druhej sa bála prejaviť. Falco ju na začiatku rozčuľoval, ale akonáhle jej povedal, že v noci musí za ním prísť a idú niečo hľadať a pátrať, bez obáv zahodila za hlavu svoju povesť, alebo dôsledky, lebo však dobrodružstvo. Ale keď dostala domáce väzenie a teta jej zmenila slúžku, ktorá ju komandovala ako malé dieťa a bola jej stále za pätami, radšej išla trucovať do izby.

Taktiež sa mi nepáčil ten ľúbostný trojuholník. Za prvé je Cass od detstva zasnúbená s Lucom, ktorý študuje vo Francúzsku a ktorého už roky nevidela. Nechce si ho vziať, nič k nemu necíti, čaká na lásku. Potom stretne Falca, ktorý je podľa mňa prelietavý a príliš tajnostkársky, do neho sa akože zaľúbi, ale keďže je z inej spoločenskej vrstvy, nikdy spolu nebudú, pokiaľ by neušla z domu. Keď sa Luca vráti, zistí, že zmužnel, je nežný, milý, možno by ho ľúbila, ale tiež má tajomstvá, čo sa jej nepáči. Moja rada dievča - pretiahni jedného aj druhého a nájdi si tretieho. Sama a tuším aj autorka v tejto knihe neviete čo chcete.

Sem-tam mi niektoré časti alebo veci v knihe nedávali zmysel. Napríklad:
- Neviem, prečo by podľa prvej vety mala v Benátkach krása zabíjať. Ja som o tom nenašla žiadnu zmienku, že by za všetkým bola krása.
- Taktiež nerozumiem tej prvej vete - Tajomstvá môžu byť mocné a smrteľne nebezpečné - ako jed! O jede tu nepadlo ani slovo.
- Našla by som zopár vecí, ale to budem spoilerovať (keď sa poznajú s Lucom od detstva, prečo nevie o jeho nevlastnom bratovi a mŕtvej sestre? Prečo syn pobehlice má tie isté práva a navštevuje spoločenskú smotánku ako Luca? Nikto si nevšimol otvorenú hrobku a cudzie telo po dlhé dni?)
Tuším, že niektoré časti budú vysvetlené v ďalších dvoch dieloch s názvom Belladona a Vtáča. Chcela by som vedieť, ako to skončí, ako sa naloží s postavami, ale momentálne nemám vôbec chuť pokračovať v čítaní ďalších dielov. Ale ak by mi niekto chcel prerozprávať oba diely vlastnými slovami, rada poskytnem e-mailovú adresu :-D

Moje hodnotenie:
(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem, 1/2 hviezdičky pridávam ak sa neviem rozhodnúť medzi dvoma hodnoteniami)

3 komentáre:

  1. Cass je v jednotka totálne nevyspelá a mne tiež liezla na nervy. Na konci dvojky som z nej mala pocit, že ju už začína mrzieť to detinské spávanie a potom to aj celú knihu zlepšilo :P

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Takže to vyzerá, že tretí diel bude najlepší. No a vzhľadom k tomu, že druhý nejako v knižnici chýba (ja fakt nechápem to nakupovanie dielových kníh, niektoré kúpia komplet a niektoré nie. Načo im je 1 a 3 diel?), a požičiam si rovno tretí :-)

      Odstrániť
  2. Moc pěkná recenze :) Knížku jsem nečetla, ale asi se do ní ze zvědavosti pustím :)

    OdpovedaťOdstrániť