utorok 27. októbra 2015

Lowry Lois - Darca

Vydal: Artforum, 2014
Väzba pevná bez prebalu
Počet strán: 232
Jazyk: slovenský

Anotácia:
Dvanásťročný Jonas žije vo svete riadenom prísnymi pravidlami. Všetko je tam dokonale zorganizované a bezpečné – človeku pridelia meno, rodičov, partnerov i povolanie. Všetci sú si rovní, všetci žijú v dostatku a preto tam nie sú vojny, zločiny, nik necíti bolesť, strach, neistotu. Ten, kto pravidlá nedodržiava, môže byť prepustený.

Jonas však stojí pred veľkou udalosťou - práve on má sa stať strážcom spomienok, príjemcom pamäte minulých generácií. Postupne sa dozvedá o bolesti a utrpení, no aj o kráse, láske a priateľstve a začína chápať, že jeho spoločenstvo žije príjemný život za cenu úplnej absencie citov a možnosti voľby. A s týmto vedomím nedokáže svoju úlohu prijať.

Svoj román venovala Lois Lowry „Všetkým deťom, ktorým zverujeme do rúk budúcnosť.” Román určený vnímavým dospievajúcim aj dospelým, bol preložený do viac ako tridsiatich jazykov a autorka zaň získala niekoľko cien. Na niektorých amerických školách bol zaradený medzi povinné čítanie, na iných naopak zakázaný.

Prečo? Pretože je to kniha, ktorá deti vedie k tomu, aby okolitý svet neprijímali automaticky, aby sa oň zaujímali, premýšľali, kládli si otázky a hľadali odpovede. Aby si uvedomili, že pravidlá, ktoré nás majú chrániť, nás môžu zároveň ochudobňovať a pripraviť o slobodnú vôľu.

A ako to vidím ja?
Najprv sa ku mne dostal film. Respektíve som niekde zahliadla, že existuje nová dystópia, nové fantasy, nové niečo, čo by mohlo zaujať. A zaujalo. Veľmi. A ešte viac ma nadchlo, keď som sa po prelietavaní na internetových stránkach dozvedela, že je to natočené podľa knihy a že aj u nás vyšla knižná predloha (čo sa síce poslednú dobu stáva dosť často, ale nie v takom počte akoby si človek prial). O to väčšie prekvapenie ma zase čakalo, keď už som knihu držala v rukách. Autorka knihy sa narodila v roku 1937 a kniha Darca (v originále Giver) vyšla po prvý krát v roku 1993.

Nie, žeby som sa starých kníh bála. Winnetuovky milujem. Ale aj pri knihách so starším vydaním sa niekedy básnik utne a nemusí to dobre dopadnúť (áno, spomínam moje sklamanie z knihobita, keď mi prišla kniha vydaná v roku 1955 a vôbec ma nezaujala). Našťastie, tu zapracovala vhodná konštelácia hviezd a kniha sa čítala takpovediac sama. Spisovateľka nám predkladá šedý svet bez farieb, bez emócií, s pravidlami. Každý každého rešpektuje, počúva, nikto sa nebúri, každý je spokojný. To, že túto životnosť alebo živelnosť ľudí potlačujú tabletkami, je vedľajšie, nikto sa nad tým nepozastaví.

Až pokiaľ sa neurčí ďalší príjemca pamäti, ktorý má niesť ťarchu, bolesť a celú históriu ľudstva. A pred nami sa odkrýva všetko, o čo sa ľudia ukrátili, čo necítia, a teoreticky v akom hroznom svete bez ľudskosti žijú. Lebo, odsúdiť dieťa ktoré neprospieva na prepustenie, nech to znamená čokoľvek na začiatku knihy je hrozné. Jonas si myslí, že ho len prepustia do inej komunity, iného zariadenia, až neskôr spoznáva, čo to znamená byť prepustený. A rozhodne sa to dieťa, ku ktorému si vytvoril vzťah a ktoré má rovnaké oči a nadanie ako on, zachrániť.

Samozrejme som sa nevyhla porovnávaniu filmu a knihy, a musím povedať, že kniha bola pochmúrnejšia. Na druhej strane sa s filmom skvelo dopĺňajú. Pretože v nej bolo mnoho vecí, ktoré vo filme preleteli len okrajovo a ktoré vysvetľovali danú situácie. Ale aj naopak. Natrafila som na dve scény, ktoré mi v knihe boli dosť nejasné a keď som si spomenula na film, tak v ňom boli oveľa lepšie vysvetlené. Možno to scenáristi považovali za dôležitejšie pre daný dej. Za seba hodnotím knihu kladne, film za ňou naozaj nezaostáva. Odporúčam si prečítať najprv knihu, potom pozrieť film a jednotlivé zážitky skomprimovať do jedného celku. Vtedy z toho dostane nádherný príbeh plný bolesti, ale aj nádeje v lepší a farebnejší život.

Moje hodnotenie:
(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem, 1/2 hviezdičky pridávam ak sa neviem rozhodnúť medzi dvoma hodnoteniami)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára