utorok 27. októbra 2015

Zakopčan Marek - Pod horúcim pieskom

Vydal: Koruna, 2015
Väzba pevná bez prebalu
Počet strán: 272
Jazyk: slovenský

Anotácia:
Pod horúcim pieskom je dobrodružno-romantický príbeh odohrávajúci sa v roku 1931.
Tobias Vicen, expert na staroveké dejiny, sa na požiadanie priateľa z parížskeho múzea podujme sprevádzať mladú Američanku na jej ceste po krajine faraónov. Katherine na prvý pohľad pôsobí ako rozmaznaná, arogantná dedička, no ako sa ukáže, jej výprava má celkom iný cieľ - nájsť strýka Henryho. Tobias sa tak nedobrovoľne stáva súčasťou pátrania nielen po zmiznutom príbuznom, ale aj po bájnom kameni, ktorý sa Henry pred časom pokúšal nájsť. O Oko Egypta má však záujem aj skupina odhodlaných nacistov pod vedením plukovníka Krassnitzera. Tobias musí zúročiť všetky svoje znalosti o egyptskej histórii a mytológii, aby boli s Katherine pred nepriateľmi vždy o krok napred. V pretekoch o čas i o vlastný život sa ukáže pravá tvár všetkých zúčastnených...

Príbeh zavedie čitateľov z Paríža do Alexandrie, Káhiry, k pyramídam v Gíze, do chrámov v Abú Simbeli, ale aj na pulzujúce trhoviská či medzi púštne kmene. Ako je u autora zvykom, dynamický dej je plný napätia, nečakaných zvratov, ale aj romantiky a humoru.

A ako to vidím ja?
Keď som na Facebooku v nemenovanej skupine uvidela oznam samotného spisovateľa, v ktorom ponúkal výtlačky svojej knihy na recenziu, veľmi som sa potešila a napísala správu. O to bola moja radosť ešte väčšia, keď si vypýtal moju adresu a knihu mi naozaj poslal. A s úžasným venovaním k tomu.

Kniha vyzerala podľa anotácie veľmi dobre a sľubovala zážitok historický, emočný, dobrodružný, povedala by som, presne pre mňa. Milujem historické romány, ak sa v nich nachádza tajomno, dobrodružstvo, nejaké napätie a hľadanie pokladu, tak som ozajstná cieľová skupina. Kniha tak nejako tajomne a akčne aj začala. Síce sa v nej písal rok 1253 pred Kristom, ale pre pochopenie ostatných, to tajomné Ohnivé oko o ktorom bude reč v celej knihe je predsa historický, magický, tajomný a úžasný poklad – kameň – nadprirodzený predmet, ktorý sa objavil už v našej minulosti a po ktorom túžia v našej prítomnosti.

Teda prítomnosti trošku inej, keďže celý dej knihy sa odohráva v roku 1931. Ten, kto pozná aspoň trošku historické dejiny, vie, že to bola zvláštna doba. V Amerike začínala hospodárska kríza, v Európe sa dostával k moci Hitler so svojimi nacistami a v Egypte oslavovali úžasné objavy, či už to bolo v roku 1922, kedy Carter objavil Tutanchámonovú hrobku, alebo keď sa celkove svet začal zaujímať o jeho poklady, históriu a pamiatky.

Hlavná hrdinka Katherine ukradne svojmu snúbencovi mapu. Až po čase vyrozumieme, že mapa patrila pôvodne jej strýkovi, ktorý jej ju tesne pred svojím zmiznutím poslal a snúbenec ju ukradol. Teda bývalý snúbenec, keďže sa z neho vykľul aj riadny lotor. Katherine odíde do Paríža, kde vyhľadá pomoc u riaditeľa múzea. A ten za slušný zisk, prísľub bohatstva a prestíže požiada Tobiasa o pomoc. Tobias teda vyráža s Katherine, svojím priateľom, jej priateľkou – ktorá je náhodou jeho asistentka, do horúceho Egypta, v ústrety dobrodružstva, hľadania strýka, kameňa a taktiež nebezpečenstva.

A tu nastal kameň úrazu. Hlavný hrdinovia mi boli doslova nesympatický. Tobias mi pripadal, akoby nevedel kto je, čo od života chce, pripadal mi taký nemastný-neslaný. Katherine mi zase išla na nervy tou svojou naivitou a neschopnosťou, bohatá dedička, ktorá ide v ústrety dobrodružstvu, ale ktorú odstrihnú od peňazí. A od toho momentu to išlo aj dolu vodou. To, že sa obaja do seba zakukali mi pripadalo ako z B-éčkového romantického filmu, celé dobrodružstvo bolo ako z C-éčkového akože dobrodružno-historického filmu a o D-éčku sa ani nerozpisujem, to by bolo na dve strany. Ostatní štatisti – postavy, alebo ako ich nazvať, boli sem-tam tiež do počtu. Okrem súrodeneckej dvojice Fatima a zabudla som meno jej brata, náčelníka púštneho kmeňa mi nebol nikto vyslovene sympatický. Aj keď na druhej strane, celkom rada by som si prečítala príbeh ich rodičov, o tom, ako sa európska žena s malým synom zakukala do berberského náčelníka s malou dcérou. To by bolo celkom zaujímavý romantický román so sladkým koncom.

Ja viem, že nemôžem prirovnávať túto knihu ani k Indianovi Jonesovi, ani k Danovi Brownovi. Nie je to ani akčná kniha, ani dobrodružná, v ktorej sa pátra po nejakom veľkom objave, tajomstve či záhade ľudstva. Žiaľ. Očakávala som však trošku vyšší level. Očakávala som svižnejšie akčné scény, ale tu boli všetci nacisti – akože tí zlí úplne na smiech, hlavní hrdinovia o seba zakopávali a nevedeli kam sa pohnúť. Nebyť nejakých akože zvláštnych náhod, tak ani netušia kam ísť a čo hľadať. A história. Panebože, veď sa to odohrávalo v Egypte! EGYPTE! Dokopy som našla v tejto knihe historických údajov a nejakých čŕt asi na 5 strán. Myslím, že milovníci Egypta a histórie si v tejto knihe na svoje neprídu. Škoda.

Netvrdím že je to zlá kniha. Ale na druhej strane pridávam, že to nie je to kniha pre náročnejších čitateľov. Ak vám stačí jednoduchý príbeh, nechcete sa zamýšľať nad konaním hlavných hrdinov a ich zbesilé pobehovanie budete brať ako akčnú vsuvku, budiž, kniha je pre vás. Na jeden večer, na oddýchnutie. Náročnejším a po histórií bažiacim čitateľom však odporúčam siahnuť radšej po niečom inom.

Moje hodnotenie:
(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem, 1/2 hviezdičky pridávam ak sa neviem rozhodnúť medzi dvoma hodnoteniami)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára