pondelok 4. januára 2016

Felscherinow Christiane V. a Vukovic Sonja – Christiane F.: Můj druhý život

Vydal: OLDAG, 2014
Väzba pevná s prebalom
Počet strán: 296
Jazyk: český

Anotácia:
Pokračování bestselleru My děti ze stanice ZOO

Osud Christiane F. znají miliony čtenářů po celém světě. Vyrůstali s drásavou výpovědí třináctileté německé narkomanky o pekle závislosti na heroinu a prostituci. Kniha My děti ze stanice ZOO a stejnojmenný film z ní udělaly celebritu a změnily zásadně její život.

Po pětatřiceti letech se Christiane Felscherinow nechala přesvědčit novinářkou Sonjou Vukovic, aby vyprávěla, co bylo potom. Procházíme spolu s Christiane jejím bojem se závislostí na drogách, pobytem ve vězení, ale také setkáními s legendami amerického rocku a evropské literatury, šťastnými roky v Řecku a největším darem – narozením syna Philippa.

Jaký je dnes život Christiane F. Jakou cenu zaplatila za životní selhání i mediální slávu? Sama říká: „Třicet pět let, a ještě jsem neumřela. Koho by kdy napadlo, že se dožiju jednapadesáti let?“

A ako to vidím ja?
Keď som zbadala túto knihu v knižnici na polici, oči mi vyleteli pomaly na vrch hlavy. Pomyslela som si: „Bože, ona ešte žije?“ Myslím, že táto veta by napadla každého, kto si prečítal prvú knihu o Christiane a myslím že polovica ľudí nepredpokladala, že by sa dožila viac ako 20 rokov. Ale, život má s Christiane asi iné plány, a ja som sa mohla začítať do pokračovania jej príbehu.

Na začiatku knihy nás čaká malý obsah predchádzajúcej knihy My deti zo stanice ZOO. To aby sme vedeli, kde kniha skončila, aby sme mohli nadviazať a pokračovať v životnom príbehu Christiane F. Porozpráva nám, ako sa mala u starých rodičov a tety, u ktorej žila. Že to nebola prechádzka ružovou záhradou, pretože všade sú mladí ľudia, ktorí radi skúšajú všetko nové. Podarilo sa jej vyštudovať, napísala knihu a stala sa slávnou. Na jednej strane jej to zabezpečilo finančnú výhodu a „slávu“, na strane druhej, ľudia ju vďaka tomu spoznávali a nie vždy boli nadšení z jej blízkosti.

Po úspechu knihy sa natočil film, ktorý odišla propagovať do Ameriky a táto časť knihy mi pripadá dosť vymyslená. Ja chápem, že sa mohla stretnúť s rôznymi ľuďmi pri prezentáciách a promo akciách. Ale:
- v tom baru jsme potkali Billyho Idola a vypili s ním džús,
- boli sme vo vysielaní, Nina Hagen a ja, a poslucháči sa pýtali, akú hudbu rada počúvam. Tak som pustila kazetu s Nininou verziou piesne 99 Luftballons a takto Nina dobyla trh a stala sa hviezdou,
- raz ráno som sa zobudila a pod oknami bol hrozný zmätok. Pýtala som sa, čo sa stalo? Josh Belushi, jeden z Blues Brothers v noci v hotely umrel po predávkovaní,
- letela v súkromnom lietadle s Davidom Bowie, v Hamburgu osobne doniesla kokaín kapele Genesis, raz šnupala koks celú noc s kapelou Van Halen, bola na honosnej párty AC/DC, atď., atď, atď. ...
Z týchto častí som mala skôr pocit, akoby som čítala Foresta Gumpa 3 a pravdupovediac, neverím ani polovičke napísaného. Žiaľ, na mňa je to až príliš „hviezdne“.

V knihe sú aj časti, z ktorých mrazí, pri ktorých sa chytáte za hlavu ale aj pri ktorých si poviete, dobre, dobre, našla si smer, nevyboč z neho. A bojíte sa, či táto časť knihy dopadne dobre, alebo Christiane opäť vybočí a opäť si život dodrbe. Sama za seba som rada, že som si mohla prečítať pokračovanie jej príbehu, a aj keď Christiane nie je typická hrdinka, dokonca ju nazývajú skôr antihrdinkou, život sa s ňou nemaznal. Niekde zakopla, niekde veľa vecí preskočila. Niektoré veci by možno dne urobila úplne inak. Ale ako hovorí ona sama:

Zlé svedomie je môj verný sprievodca, už od detstva, a nedokážem ho prekonať, môžem ho len utápať v alkohole alebo v drogách. Neviem, koľko času mi zostáva. Mám cirhózu pečene, mám hepatitídu C, typ A1, ten najagresívnejší kmeň. Až to skončí, bude po všetkom, no a čo.

Moje hodnotenie:
(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem, 1/2 hviezdičky pridávam ak sa neviem rozhodnúť medzi dvoma hodnoteniami)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára