streda 30. novembra 2016

Smith Tom Rob – Lev Demidov 1 – Dieťa 44

V dokonalej spoločnosti nemôže existovať zločin:
Vydal: Ikar, 2015
Väzba brožovaná bez prebalu
Počet strán: 360
Jazyk: slovenský

Anotácia:
Lev Demidov je dôstojník Ministerstva štátnej bezpečnosti, predchodcu neslávne známej tajnej polície KGB. Je síce charakterný a poctivý, no Stalinove politické praktiky z neho urobili chladného vykonávateľa rozkazov svojich nadriadených. Tí mu pripomínajú, že v Sovietskom zväze bola odstránená každá forma vykorisťovania, preto v spoločnosti neexistuje zločin. Lev je ochotný uveriť tejto ilúzii, napriek tomu, že prenasleduje a trestá zradcov mladého štátu.

Keď sa na železničnej trati v Moskve objaví telo mŕtveho chlapca, Demidova okamžite informujú, že išlo o nehodu, nie o zločin. V tomto duchu a z pozície svojej moci presvedčí chlapcovu rodinu aj očitých svedkov, že sa zločin nestal. Postupne si však uvedomí, že v „dokonalom“ Rusku 50-tych rokov vyčíňa masový vrah, a tak neposlúchne rozkaz a pokračuje v pátraní na vlastnú päsť. Prípad nadobúda čoraz jasnejšie kontúry a Demidov upadá do nemilosti. Jeho žene Raise hrozí nebezpečenstvo a situáciu komplikuje nález ďalšieho brutálne zavraždeného dieťaťa…

A ako to vidím ja?
Myslím že neexistuje správny postup pri sfilmovaných knihách. Ak čítate najprv knihu, ste potom sklamaní zo spracovania filmu (česť výnimkám samozrejme). Ak najprv vidíte film, a potom ste prečítali knihu, čudujete sa, ako to mohli filmári až tak veľmi zmeniť. A potom sa môže stať, že vás uchváti aj film, aj kniha a je jedno v akom poradí ste sa k nim dostali.

Keď kniha vyšla a následne a stala bestsellerom, sfilmovanou novinkou a úžasnou sériou – nejako to prešlo okolo mňa a ani na chvíľu sa nezastavilo. Je pravda, že sem-tam si prečítam aj nejakú krimi, romantiku, či iný žáner, ale toto ma na prvý pohľad nezaujalo. Chyba, chyba, Murphyho zákony si ma zase našli. Vzhľadom k tomu, že v telke dávali film, a nič iné inde nešlo, po prvotnom prepínaní programov som sa teda odovzdala osudu (veď aj pri zapnutom televízore sa dá čítať). Ako už tušíte, na knihu som sa viac nepozrela, pretože film bol jednoducho úžasný. A tak som samozrejme, musela čo najrýchlejšie získať aj knihu a vrhnúť sa na ňu.

Už prvou chybou bolo predpokladať, že filmári sa držali celej dejovej línie na sto percent a nič nezmenili. Ha! Jasné, že kniha je úplné iná, výbušná, ... a áno, vrahom je niekto, o kom by ste si to nemysleli, a čo je úplne že najviac rozdielne – POZOR SPOILER okrem zamestnania sú to vo filme i v knihe úplne rozličné osoby.

O čo v knihe ide, je viac ako zrejmé už zo samotnej anotácie. Ak by sa tento príbeh odohrával v inom štáte, mohlo by ísť o plne nezaujímavú detektívku. Avšak v Rusku, teda v ZSSR, kde neexistoval zločin, kde „riadil“ všetko a všetkých Stalin, kde ľudí zatvárali, mučili a zbedačovali kvôli drobnostiam, či tomu, že niekto mal lepšie bývanie, či krajšiu ženu...uf, uf, som rada, že som tú dobu nezažila. Vďaka tomu je kniha viac autentickejšia, na druhej strane ale aj oveľa viac surová. Človeku sa až rozum zastavuje, do akých krajností boli ľudia donútení ísť, a akými možnými duševnými spôsobmi sa naučili brániť proti chudobe, hladu, zime, či nenávisti iných. Na chvíľu si od toho ruského utrpenia dám oddych, ale určite siahnem aj po ďalších dvoch pokračovaniach tejto série.

Moje hodnotenie:
(Stupnica: 1 - odpad, nedočítala som, 2 - nič moc, len som to prečítala, ale nič mi kniha nedala 3 - celkom fajn, taký priemer, 4 - zaujímavá kniha, určité časti vo mne rezonujú, 5 - wau, túto knihu milujem, 1/2 hviezdičky pridávam ak sa neviem rozhodnúť medzi dvoma hodnoteniami)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára